Wiebe van Houten van KVDK architecten uit Noordijk is architect van het project. In de uitvraag door gemeente Vijfheerenlanden was het van belang dat het nieuwe woningbouwproject eigentijds zou zijn met een verwijzing naar glas. Niet vreemd, want Leerdam is nou eenmaal dé glasstad van Nederland! De productie van glas en glaskunst is bepalend geweest in de historie van Leerdam en is dat nog steeds.
In de architectuur van ‘De Fonkeling’ komt het kwartsthema terug in de woongebouwen door de afgeschuinde gevelvlakken en de schuine lijnen in de gevel, die verwijzen naar het kristallijne oppervlak van het kwarts. In de raamvlakken zijn gezeefdrukte glazen panelen opgenomen, waarbij de gekleurde vlakjes op deze panelen een referentie zijn naar de – in de Leerdamse Glasfabriek vervaardigde – glazen Veralux bouwstenen van Berlage. Deze glazen bouwstenen zijn nog altijd te zien in veel van Berlage’s gebouwen, maar ook in het Nationale Glasmuseum in Leerdam liggen voorbeelden hiervan.
Het kernmateriaal van de zwerfkeien is zichtbaar bij de buitenruimtes in de vorm van kleurrijke gevelpanelen en geven de gebouwen hun eigen herkenbaarheid. Het is een – moderne biobased verwijzing – naar glas, waarbij de 100% circulaire keramische panelen gemaakt zijn van restafval van land-, tuin en bosbouw. De drie gebouwen hebben naast een eigen herkenbare kleur ook een eigen naam, die refereert naar de architecten waarmee bevlogen oud-directeur van de Leerdammer Glasfabriek Marijn Cochius (1874-1938) samenwerkingen startte begin vorige eeuw.
Deze verwijzing naar Cochius is voor het ontwerp van ‘De Fonkeling’ heel passend. In dit geval betreft het eigentijdse gebouwen, die juist niet prestigieuze namen krijgen als De Bazel, Berlage of Frank Lloyd Wright, maar juist hun veel toegankelijkere voornamen: Karel, Hendrik en Frank. Dit past bij het karakter van Leerdam: “Prachtige dingen maken, maar niet de behoefte hebben om het van de daken te schreeuwen!”